Skip to content
03/09/2010 / karol.krol

Danone Fantasia – crowdsourcing ubogi, ale na szeroką skalę

Firma Danone, producent marki jogurtów Fantasia w swoich najnowszych działaniach promocyjnych na rynku polskim korzysta z crowdsourcingu. Mimo, że przykład zastosowania jest dość płytki, dobrze obrazuje mechanizmy wykorzystania klientów do współtworzenia produktu i pominięcia etapu testowania rynku nowym smakiem Fantasii i sprawdzania reakcji.

Danone w niezłym czasie reklamowym emituje spot prezentujący dedykowaną akcji stronę www.wyborysmaku.pl, na której klienci mogą głosować na jeden z 2 smaków jogurtu. Zwycięzca, po 2 miesiącach głosowania pozostanie na rynku, przegrany zaś będzie wycofany z portfolio. Zalety takiej kampanii są oczywiste i opisywałem je wcześniej. Ważny jest natomiast fakt, że tak wielkie koncerny zaczynają wykorzystywać crowdsourcing dla swoich celów, pozostawiając jednak klientom wrażenie, że coś od nich zależy, co zresztą w jakimś sensie jest prawdą. Dość ciekawe jest to, że decyzja podejmowana przez użytkowników ma charakter negatywny – nie dotyczy zmaku, który mógłby zostać wprowadzony na rynek, ale takiego, który z niego zniknie! Daje to dodatkową korzyść, że sporo konsumentów jogurtu o smaku, który przegra, będzie wiedziało dlaczego nie mogą go znaleźć na półce.

Danone przedstawiając wybory smaku pokazuje, że nie chodzi o zły produkt, kłopoty firmy, czy inne negatywne zjawiska, ale przekierowuje uwagę na możliwości decyzyjne każdego klienta, które dodatkowo wymuszają interakcję, a więc mają większą skuteczność marketingową.

Ciekawy casus, jeżeli macie inne przykłady to zachęcam do dołączania ich w komentarzach lub PM.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: