Skip to content
19/09/2010 / karol.krol

AntyFacebook. Społecznościowa społecznościówka DIASPORA

Decentralizacja internetu będzie możliwa. Przed 3 dniami dla web developerów został udostępniony portal DIASPORA – po to zaprojektowany i znany z tego, że ma stać się konkurencją Facebooka, dzięki przeciwnemu podejściu do najważniejszych obszarów społeczności wirtualnej. Twórcy deklarują chęć stworzenia portalu społecznościowego, któremu wyznaczają dokładnie odwrotne priorytety niż ekipa Zuckerberga.

Przede wszystkim Diaspora oddaje użytkownikowi pełne prawo do prywatności i określania jakie dane ten chce udostępniać. Po, skądinąd słusznych, zarzutach stawianych facebookowi o braku kontroli danych użytkowników i niewielkiego wpływu na ustawienia prywatności, pojawiły się liczne głosy ludzi, które jednak niespecjalnie przejęły właścicieli portalu. To oni są podstawowym targetem czwórki twórców „antyFacebooka”. Dodatkowymi zaletami Diaspory będzie możliwość zbierania feedu z innych portali społecznościowych, w tym (uwaga!) z facebooka, dzięki zaawansowanej integracji. Portal nie jest jeszcze dostępny dla użytkowników, ale jeżeli opisy okażą się prawdziwe, to Diaspora może zapoczątkować falę przenosin na portal który pozwala ograniczać FB, nie zmuszając jednak to zmiany ulubionej społecznościówki! Oczywiście udostępnione zostaną wszystkie funkcjonalności dobrych portali społecznościowych. Żyjemy jednak w erze facebooka i aby stworzyć mu konkurencję, trzeba – być może uda się to Diasporze – stworzyć produkt, który ma te same cechy raz szereg dodatkowych funkcjonalności.

Cały projekt tworzenia Diaspory jest ciekawy również z powodu społecznego współtworzecrowdfundingnia portalu. Pod hasłem „Decentralize the web with Diaspora” zaplanowano szereg działań wspierających procesy projektowania strony. API zostało udostępnione, od dawna dyskutowano z użytkownikami nad ulepszeniami i nawet kapitał został zebrany na zasadzie nieudziałowego finansowania społecznościowego (crowdfundingu). Twórcy zebrali kwotę 20 razy wyższą niż planowali! Oznacza to, że taka idea ma duże poparcie i jest odpowiedzią na potrzeby rynku wirtualnego. W końcu jeżeli prawie 6,5 tys. ludzi zapłaciło, aby wesprzeć stworzenie portalu, który będzie dostępny nieodpłatnie, to ze spokojem można szacować, że kilkadziesiąt razy więcej ludzi zacznie z niego korzystać i to w początkowej fazie przedsięwzięcia.

Ciekawe, czy 15. września stanie się dniem początku gwałtownych zmian i migracji w świecie portali społecznościowych. Nie trudno stwierdzić, że zmiany następują tu dynamicznie, ale dość statycznie pozycję lidera (jak na razie) utrzymuje gigant z Palo Alto.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: