Skip to content
02/02/2011 / karol.krol

Platformy social news – Gałęzie Crowdsourcingu

Pierwsza część cyklu „Gałęzie Crowdsourcingu” będzie dotyczyć portali społecznościowych  związanych z gromadzeniem  i oceną wiadomości. Odpowiedzią na potrzeby informacyjne użytkowników są portale social news. W kategorii tej przoduje digg, delicio.us, czy nasz rodzimy wykop.

Wraz z coraz szybszym zalewem informacji pojawił się problem segregacji danych na istotne oraz te nieznaczące. W Internecie każdy portal newsowy musi generować i przedstawiać wiadomości najszybciej i jak najczęściej. Niskie koszty publikowania w sieci nawet przez uznane offline’owo marki doprowadziły do publikowania nowej informacji po każdej drobnej zmianie z nią związanej. Co więcej,  pisze się o wszystkim, a z uwagi na to, że nowe posty pojawić się muszą – jak nie ma informacji, to trzeba ją stworzyć. Coraz częstszą praktyką największych polskich portali newsowych jest publikowanie tych samych informacji pod różnymi tytułami w kolejnych dniach. Tworzone są także ogromne listy kategorii wiadomości, gdyż „wiadomości dnia” co 15 min listują zupełnie inne informacje. Problem czytelnika polega na zmaksymalizowaniu własnej użyteczności korzystania z takiego portali, czyli przejrzenia tego, co najważniejsze.

Na takie potrzeby odpowiadają mechanizmy sortowania wiadomości, które mogą zostać dokonane na dwa podstawowe sposoby metodą ekspercką i metodą społecznościową. Nikt nie ma czasu śledzić newsów non-stop, zwłaszcza że większość z nich nie jest interesująca. Z drugiej strony wiadomości telewizyjne w formie reportażowej (a więc dłuższej) opisują 5-8 newsów z danego dnia, które nie muszą reprezentować najistotniejszych wydarzeń.

Niektóre portale określają jakie newsy są najważniejsze i pokazują je wraz z zajawkami w centralnej części strony. Wszystkie pozostałe newsy są archiwizowane, tagowane i dodawane do kategorii oraz listowane chronologicznie w widocznym, ale nie najważniejszym punkcie portalu. Dobrze pokazuje takie podejście strona Pulsu Biznesu.

social news

Takie rozwiązania choć pomagają, to nie rozwiązują problemów rzeszy internautów. Opracowano jednak model biznesowy, który zaspokaja te potrzeby i, jak już się okazało, jest przychodowy. Są to tzw. portale social news. Użytkownicy mogą uploadować wraz z opisem dowolne znalezisko z sieci – informację, obrazek, film, aplikację. Następnie obiekt taki jest oceniany i komentowany przez społeczność, a najbardziej popularne są listowane na stronie głównej portalu. Takie rozwiązanie nie zaspokaja potrzeb każdego, ale przy dużej ilości głosujących docenione zostają najważniejsze lub najciekawsze informacje, przy zdywersyfikowanym rozkładzie głosów skrajnie pozytywnych i skrajnie negatywnych. Oddziaływanie tych portali jest ogromne, a pojawienie się na stronie głównej powoduje ogromną ilość kliknięć. Wynika to z większego zaufania innym użytkownikom, którzy nie mają komercyjnych celów podczas głosowania. – w przeciwieństwie do portali newsowych. Ważne jest także to, że strona główna takiego portalu odzwierciedla zdanie wielu osób, a nie pojedynczej dodającej newsa na portalu społecznościowym.

Gałęzie Crowdsourcingu - social news

Kliknięcie w daną wiadomość przekierowuje do strony źródłowej. Użytkownikowi wyświetlana jest stale ramka danego portalu, dzięki której łatwo może dodać swój głos, opinię lub powrócić na główną. Istnieje także możliwość „kastomizacji”, czyli dostosowania wyświetlanych newsów do własnych wymagań. Narzędzie typu social news to dobry przykład indywidualnego crowdsourcingu. Pozwalamy innym ustalić zestaw wiadomości i danych, jakie przeczytamy, ufając opinii mądrego tłumu naszej internetowej społeczności. Z biznesowego punktu widzenia  jest to trudny model biznesowy, gdyż bariera wejścia na rynek jest bardzo niska, a głównym źródłem przychodów są przychody reklamowe, które wymagają zgromadzenia ogromnej społeczności, a właściwie ilości odsłon i unikalnych użytkowników.

Cechy:

  • wiadomości oceniane przez społeczność
  • wyświetlanie zależy od opinii użytkowników
  • segregacja stale napływających informacji
  • korzystanie z nieskończonej ilości źródeł danych

Przykłady:

  • digg.com
  • delicio.us
  • reddit.com
  • wykop.pl
  • sfora.pl
  • gwar.pl

Model biznesowy:

  • tradycyjna e-reklama
  • reklama kontekstowa
  • uploady sponsorowane
  • partnerstwo
  • usługi premium
  • niska bariera wejścia do branży
  • wymaga: ogromnej skali, dużych nakładów reklamowych, oferowania usług dodatkowych, inicjatyw utrzymujących traffic i wspierających lojalność

 

One Comment

Dodaj komentarz
  1. at / Lu 2 2011 17:47

    może trochę nie na temat ww. wpisu, ale na temat całego blogu – jak najbardziej:
    http://www.socialedge.org/blogs/tapping-the-crowd
    dość ciekawy artykuł na temat połączenia crowsourcingu i ‚społecznych firm’ (social enterprises) – zawiera też sporo przykładów takich udanych mariaży…

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: